A Canadian Study on Embedded Systems: When intelligence flows through our material environment: Contact Us Today

The Canadian Advanced Technology Alliance (CATA) has initiated a major research in the field of embedded systems, a market representing over $100 billion globally.

The embedded system board also called embedded PC consists of an electronic board placed inside a product to improve its performance. It can be a system as complex as the automatic pilot of an aircraft or as simple as a timer for the dishwasher.  Unlike a computer, the embedded system performs the same function or set of functions all of the time, often in real time, and never fail.

"When one networks embedded systems, says John Reid, president of CATA, one connects the physical and the virtual world. This is known as the Internet of things. "

The CATA initiative has three components: a survey of Canadian industry, case studies of some industry leaders and supplier-user of embedded systems workshops. Its objective is to define the niches of excellence and trends as well as to promote Canadian manufacturing of embedded systems. The study will be published in fall 2011.

Why embedded systems?

The embedded systems use more than 95% of microprocessors manufactured each year - the rest are being used by desktops, laptops and smartphones.

All industries are engaged in a race to integrate intelligence into their traditional products. Three of them represent the bulk of investment in embedded systems software: aerospace, automotive and advanced technologies (including medical device manufacturers, telecom equipment).

Canada is a leader in these three areas. To maintain or even improve its position in the international arena, Canada will have to make major efforts to make its products more efficient and more attractive. "Why manufacture aircrafts, cars and telephones in Canada if the intelligent part of the production must be imported? asks Jean-Guy Rens, senior vice president of the CATA Alliance and head of the initiative on embedded systems. "

All industries are engaged in a race to integrate intelligence into traditional products. Countries or regions of the world that manufacture embedded systems which are the bedrock of this intelligence, hold the keys to the future.

Canada is well positioned in this race. Recently, the Embedded Systems Canada (emSYSCAN) project fostered by the Canadian Foundation for Innovation has brought together over 200 researchers from 37 universities. This is a $49 million dollars project over five years.

Contact : Huguette Guilhaumon, CATA Alliance, (514) 656-3254
huguette@cata.ca

Ps Please visit the CATA Research Repository to view available studies, MP3 files, Conference proceedings and White Papers  aimed at improving your business success.

Une étude canadienne sur les systèmes embarqués

Quand l’intelligence irrigue notre environnement matériel

Montréal, 16 mai -- L’Alliance canadienne des technologies avancées (CATA Alliance) a engagé une importante recherche dans le domaine des systèmes embarqués, un marché qui représente plus de 100 G $ à l’échelle mondiale.

Le système embarqué aussi appelé PC embarqué consiste en une carte électronique placée à l’intérieur d’un produit pour en améliorer les performances. Il peut s’agir d’un système aussi complexe que le pilotage automatique d’un avion ou aussi simple que la minuterie d’un lave-vaisselle. Contrairement à un ordinateur, le système embarqué remplit toujours la même fonction ou série de fonctions, souvent en temps réel, mais sans jamais tomber en panne.

« Quand on met en réseau les systèmes embarqués, explique John Reid, président de l’Alliance CATA, on met en relation le monde physique et le monde virtuel. On parle alors de l’Internet des objets (Internet of things). »

L’initiative comporte trois volets : un sondage de l’industrie canadienne, des études de cas de certains leaders de l’industrie et des ateliers fournisseurs-utilisateurs de systèmes embarqués. Son objectif est de définir les créneaux d’excellence et les tendances porteuses ainsi que de faire connaître la production canadienne. L’étude sera rendue publique à l’automne 2011.

Pourquoi les systèmes embarqués ?

L’informatique embarquée utilise plus de 95% des microprocesseurs fabriqués chaque année – le reste étant utilisé par les ordinateurs de bureaux, les portables et les téléphones intelligents. C’est là que se concentre le gros de la croissance.

Toutes les industries sont engagées dans une course de vitesse pour intégrer de l’intelligence dans leurs produits traditionnels. Trois d’entre elles représentent la majeure partie des investissements dans le secteur des systèmes/logiciels embarqués : l’aérospatiale, l’automobile et les technologies avancées (dont les fabricants d’appareils médicaux, équipementiers télécoms).

Le Canada est un leader dans ces trois domaines. Pour conserver ou même améliorer sa position sur la scène internationale, il devra consentir des efforts majeurs pour rendre ses produits plus performants et plus attrayants. « À quoi sert de fabriquer des avions, des voitures et des téléphones au Canada si la partie intelligente de notre production doit être importée? demande Jean-Guy Rens, vice-président exécutif de l’Alliance CATA et responsable de l’initiative sur les systèmes embarqués. »

Toutes les industries sont engagées dans une course de vitesse pour intégrer de l’intelligence dans leurs produits traditionnels. Les pays ou les régions du monde qui fabriquent les systèmes embarqués qui constituent le substrat de cette intelligence, détiennent les clés de l’avenir.

Le Canada est bien positionné dans cette course, comme en témoigne l’acquisition de l’entreprise montréalaise Teknor Applicom par le géant allemand Kontron. Plus récemment, le projet embedded Systems Canada (emSYSCAN) piloté par la Fondation canadienne de l’innovation a réuni plus de 200 chercheurs provenant de 37 universités, dont 13 du Québec. Il s’agit d’un projet de 49 millions de dollars sur cinq ans.

Contact : Huguette Guilhaumon, Alliance CATA, (514) 656-3254
huguette@cata.ca

© 2013 Canadian Advanced Technology Alliance. All rights reserved.